29.06.2021

Olivia Art. 12 obrazów/ Jakub Kukuryk

Zapraszamy na ósmą już wystawę naszego cyklu Olivia Art. Tym razem prezentujemy dzieła niezwykłe, autorstwa Jakuba Kukuryka, który pasję artysty dzieli z pasją zawodową – Kuba jest programistą i grafikiem.

JavaScript Art

Projekt stworzenia serii obrazów za pomocą kodu JavaScript narodził się przypadkiem. Podczas zgłębiania wiedzy na temat budowy gier opartych na HTML’owym płótnie Jakub Kukuryk natrafił na wykład Matta DesLauriersa i to właśnie jego dzieła zainspirowały go do artystycznych eksperymentów.

Podstawą każdej pracy jest siatka punktów wypełniających cały jej obszar. Ich współrzędne pozwalają umieszczać w obrazie podstawowe kształty; okręgi czy wieloboki. Do każdego kształtu dodawane są elementy losowe (zmienione opcje koloru, przeźroczystości, itp.), dzięki czemu powstają coraz ciekawsze wariacje. Dodatkowym członem jest swoisty „wzór śladu pędzla”. Zamiast wstawiać w docelowym punkcie na siatce jednolitą figurę, twórca stosuje efekt powielania kształtów z odpowiednim przesunięciem. Finałem jest autorski sposób rysowania linii tworzących kwadrat. Te nie są prostymi odcinkami łączącym punkty A i B, lecz liniami łamanymi. By nadać wariacjom bardziej naturalny i mniej maszynowy wygląd Artysta korzysta z algorytmu generowania szumu gradientowego, zwanego Szumem Perlina.

Świat 3D

Tworzeniem prac w grafice trójwymiarowej Jakub Kukuryk zajmuje się już ponad 10 lat. To pasja, w której Artysta odnajduje elementy sztuki, która zawsze rozpalała jego wyobraźnię: fotografii, rzeźby, architektury… Kukuryk tworzy w programie Blender, wykorzystując silnik renderujący Cycles. Za pomocą prostych modeli stara się opowiadać historię, której rozpoczęcia lub zakończenia możemy się tylko domyślać.

„Baby robot” oraz „Sea monster” Jakub wykonał na konkurs CG Boost Challange, ostatnia z prac zakwalifikowała się do ścisłego finału.

Jakub Kukuryk o sobie

Od najmłodszych lat fascynowała mnie grafika komputerowa. Pamiętam pierwsze komputery, które na czarno-białych monitorach wyświetlały prostą grę stworzoną w trzech wymiarach. Z zachwytem obserwowałem, jak przez lata efekty graficzne eksplodują nowymi możliwościami.

Po pojawieniu się Macromedia Flash otworzył się i dla mnie nowy rozdział. Urzekły mnie ówczesne możliwości kreowania animacji połączonych z programowaniem, szybko zostałem więc Web Developerem. Z biegiem czasu Flash zaczął przechodzić do lamusa, zastąpiły go JavaScript, CSS i HTML…

Zawodowo jestem programistą i grafikiem. Szukałem sposobu, aby połączyć obydwie pasje. Jedynym i chyba najbardziej oczywistym był pomysł tworzenia gier. To właśnie ten kierunek spowodował, że stworzyłem prezentowane tu prace generowane kodem. Zapraszam do współpracy.

 

Zapisz się do newslettera,
aby być na bieżąco z newsami.